torsdag 19. juli 2012

SPARING: litt om hvordan bloppis har fungert for meg

Jeg har tidligere skrevet om bloppis og sagt at jeg skal komme tilbake til det når jeg har fått testet ut tjenesten. Jeg opprettet konto på siden den uken de hadde 0kr i månedsavgift, så jeg bruker tjenesten gratis. Vanligvis koster det 25kr i måneden å være medlem. Så hvis du lurer på om noen har brukt bloppis og hvordan det fungerer burde du lese videre.

Hvem passer det for: Dersom du er ute etter å selge ting er anbefalingen min at du må ha mye å selge og gå aktivt inn for å få mest mulig ut av siden. Har du to tre ting du vil selge, tror jeg ikke dette er siden for deg, for å være helt ærlig. Da ville jeg heller satset på å opprette en annonse på finn.no (koster vel ca. 35kr pr annonse, men du kan legge ut flere ting under en) eller en av mange salgssider som stadig dukker opp på facebook for tiden. Mange aviser og nettsteder har den siste tiden skrevet om nettopp dette, for eksempel dinside. Dersom du er ute etter å kjøpe kan du nok finne mange skatter her, men det vil koste deg 25kr å være medlem i måneden, så du er klar over det. Jeg har selv ikke kjøpt noe på bloppis, så kan egentlig ikke uttale meg om akkurat det.

Hvilken pris burde jeg ta: Jeg har brukt bloppis litt av og på i ca en måned og tjent ca 1000kr på å selge klær, smykker og diverse som jeg ikke lenger bruker. Jeg har solgt ting for alt fra 5 til 200kr, ettersom det meste jeg har lagt ut i utgangspunktet ikke var særlig dyrt da jeg kjøpte det selv. Dersom du vil selge dyrere merke klær er det sikkert mer penger å hente… ser at mange andre legger ut dyrere ting, og det funker tydeligvis for dem. Men spør du meg er en krone her og en krone der mye i lengden, når det er ting du ikke kommer til å bruke igjen eller ellers bare ville gitt bort. For eksempel har jeg fått ryddet opp i rotet hjemme, fått god samvittighet for at noen andre for bruk for tingene og har 1000kr mer på konto:) Når du setter pris kan det være lurt å orientere seg om hvor mye det vil koste deg å sende ut varen. Jeg la for eksempel ut en jakke, som jeg måtte betale rundt 130kr for å sende. Da satt jeg en pris på rundt 150kr, slik at totalprisen var grei for potensielle kjøpere. Jakken ble solgt etter et par timer på nett.

Ting jeg savner med bloppis:
•Skulle gjerne ønske det var en funksjon som gjorde at man kunne flytte rundt på den delen av hovedbildet som forhåndsvises før folk klikker seg inn på bildet. For eksempel skulle jeg legge ut en kjole for salg her om dagen, som var åpen i ryggen… dette kom ikke frem på forhåndsvisningsbildet. Det eneste man kunne se på bildet var at kjolen var rosa.

•Når folk velger privat oppgjør burde det være mulig å legge inn en automatisk ”Hei! Konto nummeret mitt er…” melding som automatisk blir sendt til kunden fra din bloppis. Jeg bruker enormt mye tid på å sende mail frem og tilbake med kunder som velger privat oppgjør. Dette fører videre til at de må vente lengre på å motta varen sin, som jeg må la ligge til jeg har mottatt pengene.

•En funksjon som gir hyppig aktivitet og god handel fordeler. Ta for eksempel ebay sin ’top rated seller’ funksjon og tilbakemelding fra kunder. Når man gir rask levering og et bra produkt til kunden er det jo en fordel for selger når man kan vise til gode referanser og fornøyde kunder. Tror og det ville økt kvaliteten generelt på siden fordi de som selger ting ville vært mer opptatt av å få positiv tilbakemelding. Det samme gjelder kjøpere. Jeg hadde for eksempel en kunde som kjøpte produktet mitt etter et par timer på nett og valgte privat oppgjør. Hun svarte aldri på mail og betalte ikke. Jeg endte opp med å sitte på varen i mange dager, som lett kunne vært solgt til en annen. Da hadde det vært greit å kunne gi denne kunden en negativ tilbakemelding, slik at andre selgere slipper å måtte oppleve det samme i fremtiden.

•En funksjon som gjør det mulig å vise seg ekstra frem. For eksempel har jeg sett at bloppis sin facebook side har noe som heter ’dagens bloppis’ med utvalgte produkter de synes er bra fra siden. Dette burde komme frem på hovedsiden deres også. En mulighet til å gi gode selgere ekstra oppmerksomhet for å øke kvaliteten på siden. Jeg ser at de fremmer noen utvalgte kjente folk, som for all del er bra, men de burde finne på noe lignende for vanlige medlemmer som har registrert seg på siden. For eksempel ”denne ukens utvalgte selgere”, ”mest populære produkter” osv. Dette ville nok økt aktivitet og kvalitet.

•Mulighet til å personliggjøre butikken mer enn bare med en header og et profilbilde. De har en funksjon som gjør det mulig å lage egendefinerte kategorier som kun vises på din butikkside. Tanken er god, men synes ikke det fungerer like bra som det kunne gjort. Det er dessutten veldig kronglete å legge dem til produktene dine og organisere dem.

bilde: Lynn Sigler's Closet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar