torsdag 8. november 2012

INSPIRASJON: ’gjør det selv’ ideer til julen


Det begynner å nærme seg desember… og julefeiring! Egentlig pleier jeg å reise vekk i julen, men i år blir jeg i Norge på grunn av jobb. Gleder meg til å gjøre leiligheten vår koselig til jul, selv om det blir på et ganske stramt budsjett. Jeg synes det er synd at det skal være så mye kjøpepress og unødvendig pengebruk i sammenheng med julen, derfor vil jeg i år fokusere på 3 ting:

·        Personlig preg.

·        Gjør det selv prosjekter.

·        Gjenbruk.

Håper på at det blir stor suksess! Nå er jeg i full gang med planleggingen og har funnet masse inspirasjon på nettet. Tenkte jeg skulle dele noen av ideene her.

 

Enkel julepynt til spisebord stolene. Fint for stemning og til selskap. Man trenger bare silkebånd, noen granbarkvister og kongler. Har en hel haug store kongler liggende hjemme som jeg samlet sammen da jeg gikk tur en gang... ganske greit ettersom jeg så de solgte kongler til 10kr stykk (?!?!) på en interiørbutikk jeg var innom. Skikkelig unødvendig å bruke penger på det når man bare kan gå seg en tur og plukke i vei, uten å bruke en krone. Kvister fra et grantre er jo og lett å plukke med seg. Silkebånd har jeg og nok av liggende, pluss litt hvit akrylmaling til konglene. Oppskriften her er altså litt kreativitet, noe fra naturen og gjenbruk = flott gratis julepynt til spisegruppen :)

Borddekorasjon laget av oppsamlede glass (fra kaffe, syltetøy og lignende) jeg har stående hjemme, litt granbar, noen kongler og en gammel trekasse. Har ikke en sånn trekasse, men det burde ikke være så vanskelig å få tak i. Eventuelt kan jeg bruke et fat eller lignende, som vi alt har hjemme. Da blir det eneste jeg må bruke penger på her lysene, men det er jo noe jeg ville brukt penger på uansett ;)

Pynte trappen men julekort på en snor. Kan jo og gjøre dette til en slags julekalender… henge opp 24 kort med en fin kommentar til den du bor sammen med hver dag. På den måten kan man droppe 24 små unødvendige gaver, men likevel gi den man er glad i noe positivt å se frem til hver dag i julen. Er litt motstander av at alt skal handle om ting. Vi er heldige og har så mye fra før. Så dette kan være en fin måte å skape fokus på det personlige fremfor materielle ting i julen.


Appelsiner! De lukter nydelig, ser fantastiske ut og smaker godt ;) Perfekt pynt til kjøkkenet i juletiden. Fant dette inspirasjonsbildet på pinterest og syntes det var en veldig kreativ vri på den vanlige appelsinen med nellik i. Sparer miljøet og… pynten kan jo bare spises opp… win win!


Lys og kanelstenger. Synes disse ser kjempe koselige ut og samtidig vil det lukte nydelig rundt bordet. Alt man trenger en noen kubbelys, kanelstenger og diverse småpynt man har tilgjengelig. Gleder meg masse til å lage disse!


Vi lager påskeegg, så hvorfor ikke bruke egg til pynt i julen og? Litt silkebånd, eggeskall, glitter, lim og maling er alt man trenger. Fine dekorative detaljer til vinduet, juletreet eller hva man måtte ønske å pynte litt opp til julen.

Her dere noen gode ’gjør det selv’ ideer til julen? Hva er dine tips for å fjerne kjøpepress og fokus på materielle ting i julen?  

Bilder: pinterest, homelife.co.au, hobbycraft.co.uk

4 kommentarer:

  1. Åh! Nå kom jeg virkelig i julestemning her! Jeg gleder meg veldig til denne julen fordi jeg i år ikke skal jobbe døgnet rundt i desember. Jeg har store planer om en hjemmelaget jul. Og det er faktisk veldig morsomt at du skriver om dette akkurat i dag, for jeg har akkurat forhåndspublisert mitt første hjemmelagde julegavetips på bloggen. Posten kommer ut i morgen tidlig ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin kommentar! Hjemmelaget jul er så koselig :) Selv skal jeg jobbe mye i julen, men med god planlegging tror jeg det blir tid til mange gjør det selv prosjekter. Gleder meg til å lese innlegget med dine juletips :)

      Slett
  2. Her var det noen fantastiske tips - takk skal du ha

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at de falt i smak, lenemor ;) Takk for fin kommentar :)

      Slett