onsdag 9. januar 2013

Hjem på budsjett: store visjoner, stramt budsjett


bilder: pinterest

En av tingene jeg har lyst til å bruke mer tid på i 2013 er å få det slik jeg vil ha det hjemme. 
Til tider føler jeg at leiligheten er tom og upersonlig. Penger blir spart og brukt på nødvendige ting, men hjemmet har fått lite kjærlighet i 2012. Så, hvordan dekorerer man leiligheten på et stramt budsjett? Det kan jo bli en utfordring… men jeg tar den! Interiør og hjem trenger jo ikke være en dyr hobby. Det er som med alt annet – hva man gjør det til selv. Så ja, nå skal stua få gjennomgå!

Så, hvor begynner jeg? Inspirasjon og store visjoner for hjemmet er det nok av, men det er noe helt annet å realisere disse uten å sprenge budsjettet man har satt. Så utfordringen blir å finne alternative måter å tenke på, slik at jeg kan holde meg til budsjettet jeg har satt.

Etter å ha kikket litt rundt på nettet etter inspirasjon har jeg kommet frem til at det beste er å begynne med et valg av 3 alternative fremgangsmåter:

1. Unne seg noe som koster litt, en ting om gangen. Selv om dette kan innebære at leiligheten er tom en stund kan du være sikker på at du ender opp med mange ting du elsker til slutt.

Synes det er bedre å elske alt man har, fremfor å ha mange ting. Vi har allerede for mye ting, men jeg kan ikke si at dette er ting jeg virkelig elsker og vil ha her. De har blitt kjøpt på impuls, gjerne fordi de da var det billigste alternativet, og hopet seg opp gjennom årene. Når man ser sånn på det, er nok dette den beste fremgangsmåten. Likevel slår utålmodigheten til og på mitt budsjett vil dette ta utrolig lang tid.

2. Få alt gjort på en gang til lavest mulig pris med en god blanding av gjør det selv prosjekter, IKEA turer og brukt innkjøp. Dette er nok det beste alternativet når man begynner fra bunnen av. Selv har jeg alt for mye her allerede, så jeg vil ikke gå til anskaffelse av flere ting bare for å fylle rommet. Men det står jo ingenting i veien for at man kan sjekke bruktmarkedet, gjøre litt små prosjekter her og der osv.

3. En miks av de to fremgangsmåtene nevnt ovenfor. Kanskje prøve å unne seg et par flotte ting, man virkelig har lyst på, og fylle tomrommene med ting som koster mindre og loppemarked funn. Har alt gjort mange gode brukt kjøp og spart mange penger på denne måten.

Etter litt frem og tilbake har jeg har bestemt meg for å gå for den tredje fremgangsmåten - en god miks av de to første alternativene. Jeg kommer til å sette av litt ekstra penger til de perfekte tingene, slik at det ikke skal stå på pris når jeg finner noe som hadde passet perfekt inn hjemme hos oss. 

Et annet mål er å redusere små kjøp av ting som bare kommer til å samle seg opp og bli til bry etter hvert. Slikt finnes det nok av allerede.

 Samtidig skal vi fortsette å gjøre gode brukt kjøp. Har alt hatt et par ting i omløp som jeg faktisk har klart å tjene penger på når jeg har solgt det igjen. Det er noe helt annet med ny innkjøpte ting, for der går som regel verdien mye ned når du evt. bestemmer deg for å videreselge.

Hva er deres erfaringer på dette området? Tips? Del gjerne i kommentarfeltet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar