mandag 21. januar 2013

Jobbjakten 2013: hvorfor skal vi ansette deg?

bilde: addisonlibrarycs.wordpress.com

Et typisk intervjuspørsmål, som omhandler om du er riktig person for stillingen, er 

"hvorfor skal vi ansette deg?" 

Jeg husker selv første gang jeg fikk dette spørsmålet på slutten av et intervju. Alt hadde gått på skinner frem til da og jeg hadde fått positive tilbakemeldinger gjennom hele intervjuet. Men det spørsmålet var jeg virkelig ikke forberedt på å få. Jeg husker hvor direkte jeg opplevde spørsmålet og hvordan det satt meg ut av spill, i det som virket som en liten evighet akkurat der og da. 

Meg? Ja, hvorfor meg? Her har jeg sittet i over en time og anstrengt meg for å gi deg best mulig inntrykk av meg og hvorfor jeg passer til jobben, men når du spør meg rett ut hvorfor du skal ansette meg, hva svarer jeg da? Hvordan skal jeg gi et kort og presist svar på hvorfor nettopp jeg er den rette personen til stillingen? Hadde jeg hatt litt tid til å tenke over det hadde jeg nok klart å gi det perfekte svaret jeg ønsket å gi, men sånn ble det ikke etter min mening. Det er nok litt av poenget med et slikt spørsmål og, at du skal kunne svare på stående fot.

Er det ett spørsmål jeg aldri skal være uforberedt på å bli stilt igjen, så er det nettopp dette. Hvis man møter opp på intervju bør man alltid kunne avgi et kort og klart svar på hvorfor man er den ene, av mange kandidater, som burde ansettes. En potensiell arbeidsgiver er interessert i hva du kan tilby dem og du må ikke være redd for å selge deg selv og vise hvem du er.

I dette innlegget skal vi derfor se nærmere på hva intervjuer ønsker å få frem ved å stille et slikt spørsmål og hvordan du kan forberede deg.

Hvorfor stiller de meg dette spørsmålet?
Dette spørsmålet handler fullt og helt om å selge seg selv på intervjuet. Hvorfor skal vi ansette deg?  Tenk på deg selv som produktet og intervjuer som kunde. Hvorfor skal kunden kjøpe deg?

Spørsmålet blir ikke stilt for å gi deg en anledning til å oppsummere hva du vil. Det er mer en mulighet til å oppsummere hva du har klart og få frem hva som gjør deg unik. Selg deg selv. Tenk på valg du selv tar som forbruker i hverdagen. Ta for eksempel at du drikker Cola fremfor annen brus, hvorfor? Hvordan ville du argumentert for at dette er den beste brusen, fremfor alle andre alternativer? Du må gjøre det samme med deg selv. Til syvende og sist er du en av mange søkere, hvordan skal du skille deg ut fra mengden?

Hvordan svarer jeg på et slikt spørsmål?
I en artikkel av Carole Martin fant jeg en interessant liste med mulige svar på et slikt spørsmål, som for en til å tenke litt over hvordan den som intervjuer deg tenker. Den går som følger:

"Fordi jeg trenger og vil ha denne jobben"
Fint det, men bunnlinjen her er 'hva kan du gjøre for oss'.

"Jeg er hardtarbeidende og ønsker virkelig å jobbe for dette selskapet"
De fleste anser seg selv som hardtarbeidende... og hvorfor dette selskapet?

"Fordi jeg passer bra inn i denne stillingen."
Tampen brenner... men flere detaljer, takk.

"Jeg har det som trengs for å løse problemer og få denne jobben gjort"
Beste svaret så langt. Utdyp denne litt, så har du det.

Den beste måten å svare på et slikt spørsmål er ved å gi konkrete eksempler knyttet til hvorfor dine egenskaper og ting du har oppnådd tidligere, gjør deg til den beste kandidaten. Ta et lite øyeblikk til å sammenligne jobb beskrivelsen med dine egenskaper. Videre kan du nevne hva du har oppnådd i tidligere stillinger, eller gjennom andre erfaringer. Vær positiv og få frem din interesse for selskapet og stillingen på best mulig måte.

Hvordan selger jeg meg selv på intervjuet?
Du må se på deg selv som løsningen. Den potensielle arbeidsgiveren har utlyst en stilling som utfører bestemte oppgaver og fyller et behov i selskapet. Hvordan kan du fylle det?

Ta alltid vare på den utlyste stillingsannonsen. Se gjennom krav og kvalifikasjoner arbeidsgiver ser etter i kandidater til stillingen. Se på denne i sammenheng med hva du vet du har å tilby. Sammen blir dette "salgs argumentet" ditt. Prøv å hold svaret ditt under to minutter langt, intervjuer har ikke bedt deg om å holde et langt foredrag... selv om det kanskje frister. Legg vekt på egenskaper du har som gjør deg unik og riktig for stillingen.

En liten øvelse rundt spørsmålet gjør at du får fokus på dine unike kvaliteter. Ingen er like, så ha tro på deg selv. Hvis du ikke selv tror du er den beste kandidaten, hvorfor skal de som intervjuer deg tro det? De vil jo selvfølgelig ansette den beste og det er deg.

La den som intervjuer deg forstå at du har satt deg inn i jobben og vet hva som skal til. Du er løsningen de leter etter.

Vi avslutter med et eksempel svar på spørsmålet inspirert av Carole Martin:

"Basert på vår samtale høres det ut som om dere leter etter en person til å tre inn i stillingen og ta styring umiddelbart. Det høres også ut som om dere opplever enkelte problemer knyttet til styringen av personalet. Jeg har syv års erfaring fra en lederstilling der jeg har klart å bygge opp et sterkt og velfungerende team. Pågangmot og evne til å lære fort gjør at jeg kan tre inn og kartlegge problemet fort. Kollegene mine vil fortelle dere at jeg fungerer bra som del av et team og har en positivt syn på ting. Jeg har en evne til å holde meg fokusert i stressende situasjoner og er en person man kan falle tilbake på når ting blir vanskelig. Jeg er sikker på at jeg hadde blitt et bra tillegg til teamet deres."
 
Ønsker dere lykke til med intervju og jobbjakten!


#jobbjakten2013

1 kommentar:

  1. Jeg har både blitt stilt dette spørsmålet på intervju, og stilt det selv til potensielle arbeidstakere. Og for å si det sånn, det er mye rart ute å går.. hehe.

    Selv pleier jeg å prøve å være meg selv på intervju, vil de ikke ha meg slik jeg er, så er jeg ikke rett kandidat for jobben - tenker jeg. Og til den dag i dag har jeg fått alle jobbene jeg har vært på intervju for. Og da svarer jeg også rett og slett det - jeg er meg 100%, jeg er ærlig med andre ansatte og kunder, men jeg klarer også å forholde meg til å ikke reagere voldsomt når jeg settes for press. ++

    Men, på det andre siden av bordet fikk jeg en fin en:
    - Jeg trenger penger, og kunne tatt hvilken som helst jobb.

    - Ehh... (her skulle jeg ansette en til en butikkjobb som krever mye av en, ikke bare at man kan smile til kundene og ta imot penger for varen)

    SvarSlett